Opstart i Dagplejen

Opstart i Dagplejen Odder By

I Dagplejen Odder By vil opstarten foregå i tæt dialog og samarbejde med jer forældre. Vi stræber efter, at vi sammen får skabt en god og åben dialog, har tydelige forventninger og en gensidig tillid til hinanden. Det er af stor betydning for jeres barns opstart, at I som forældre er trygge ved dagplejen. Husk at få spurgt om det som fylder for jer. Jeres tryghed/utryghed siver ned i jeres barn og påvirker barnets adfærd og tilknytning til dagplejer. Fokus vil være at få givet jeres barn den bedst mulige opstart, hvor barnet møder voksne som er forudsigelige, stabile og nærværende. Dagplejer anerkender barnets følelser, trøster og udforsker sammen med barnet. Jeres barn drager erfaringer med, at dagplejer er en tryg havn og base, som kan bruges når mor og far er væk.

Inden opstart anbefaler vi, at I kontakter dagplejer og aftaler at komme på besøg 1-2 gange i ca. ½ times tid i ugen inden opstart. Dette for at skabe genkendelighed og tryghed for jeres barn.      Der vil ligeledes være en samtale, hvor vi skal klædes på til at tage imod jeres barn og I informeres om dagplejen. Dagplejepædagogen kontakter jer og aftaler tid og dato for denne samtale.

I selve opstarten reagerer hvert barn individuelt. Derfor vil opstartsfasen også være forskellig fra barn til barn, men vi anbefaler som udgangspunkt, at I som forældre regner med ca. 1-2 uger til opstart.

Vi anbefaler, at en af jer forældre er med de første 1-2 dage, hvor I er på besøg hos dagplejer i en varighed af 1-2 timer. I aftaler nærmere tid med dagplejer, men husk at jeres barn skal være udhvilet, når I kommer, så barnet er klar til at tage imod alle de nye indtryk.

Herefter begynder jeres barn, at være i dagplejen i kort tid ca.  ½-1 time, hvor det øver at være uden jer forældre men sammen med dagplejer og nye kammerater. De næste dage øver barnet langsomt at være i dagpleje i længere dage og prøver at spise, lege og sove hos dagplejer.

Hver dag inden I går hjem, aftaler I med dagplejer, hvad er planen for i morgen. På den måde er både dagplejer og I som forældre forberedte.

Gennem hele opstarten er det vigtigt med en åben og tæt daglig dialog om, hvordan barnet reagerer, så opstarten kan blive justeret løbende.

Det er jer, der kender jeres barn bedst og har den største indsigt i, hvad jeres barn kan have brug for. Dagplejer og dagplejepædagog har stor erfaring i at modtage nye børn og vil derfor gerne vejlede omkring dette.

FLYER - Dagplejen - Intra version(2).pdf

Gaestedagplejen til Hjemmesiden.pdf

Mad med maner - hjemmeside.pdf

ICDP - hjemmeside.pdf

Shape Created with Sketch.

Når barnet kan selv, hjemmeside.pdf

Fravaer og sygdomspolitik.pdf